Onze opdracht was het maken van de dakoverzichttekeningen – in 3D en 2D – van de aluminium felsbanen en de bijhorende bouwkundige details voor de uitvoering van het gebouw. Het project is afgerond.
ARCHITECTUUR
Dagelijks passeren in 2025 zo’n 360.000 mensen Utrecht Centraal. Om dit aantal bezoekers en reizigers te kunnen verwelkomen is een nieuw geïntegreerde stationscomplex gebouwd, dat kan omgaan met de logistiek van treinen, trams en bussen.
Groots
Het stationsgebouw staat vrij, groot en uitnodigend over de sporen heen. Markant en met een no-nonsense structuur. Met duidelijke toegangen naar de sporen, het busstation, taxi’s en trams en fietsenstallingen.
Pleinen
Zowel aan Jaarbeurszijde (de toegang bij het stadskantoor) als aan centrumzijde (Hoog Catharijne) bereiken reizigers het station via een voorplein. De aansluiting met winkelcentrum Hoog Catharijne vindt via twee parallelle west-oost routes plaats. Hiervoor steken bezoekers het verhoogde voorplein over. Hieronder is de fietsenstalling.
Golven
Architect Benthem Crouwel heeft het station een opvallend golvend dak gegeven. Daarnaast beschikt het station over een hoge glazen gevel. Vanuit het station is daardoor uitzicht op de sporen. Het interieur heeft een vleugje klasse gekregen, maar de aandacht en kleur in het station komt van de bezoekers, reizigers en hun bezigheden. De royale entrees bieden hun een hartelijk welkom.
Bron: Website NS
Heeft u vragen over de engineering van Utrecht Centraal Station? Neem dan contact op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek zodat wij uw vragen kunnen beantwoorden!